Jaarverslag 2019-2020

Jaarverslag 2019-2020 Lions vreemd en oud geld actie voor oogoperaties   De actie heeft in het verenigingsjaar van 1 juli 2019 t/m 30 juni 2020  €150.000 opgebracht. Sinds destart is de opbrengst, inclusief de premie van 50% van Wilde Ganzen, € 931.000, wat 62.000oogoperaties mogelijk maakte. In de Johan Cruijff Arena past dat aantal niet!                                                      100% van de opbrengst van de actie gaat naar het goede doel want niemand  krijgt enige vergoeding, zelfs niet voor gemaakte onkosten.

Bijna Iedereen heeft al jaren vreemd en oud geld in de keukenla liggen en weet niet goed wat er mee te doen. Supermarkten en Lionsclubs bieden

gezamenlijk de oplossing om met dat dode geld wat goeds te doen: oogoperaties in derdewereldlandenmogelijk maken.

55 Lionsclubs over het hele land verspreid, beheerden 75 verzamelzuilen. Gemiddeld brengt een zuil €2000 op, goed voor 133 operaties.

Er werden meer dan 1 miljoen munten en 20.000 bankbiljetten uit 160 landen ingezameld. Wij selecteren die zelf en zetten die als volgt in euro’s om:

*Lions en hun vrienden nemen courant papiergeld mee op hun reizen. Zij betalen de middenkoers in euro’s; * Courant muntgeld wordt naar land gesorteerd en op diverse wijzen omgezet in euro’s. * Een KLM purser neemt 10 à 20 kg munten mee naar verre landen en zet het om in papiergeld; * Oud zilver-, nikkel- en kopergeld wordt verkocht tegen kiloprijs; * Incourant papier- en muntgeld die Nationale Banken niet meer terugnemen, wordt verkocht via oud geld veilingen.   Besteding volgens het Robin Hood principe De opbrengst van de actie wordt overgemaakt aan Lions Fight for Sight Nederland. Besteding aan oogoperaties gaat volgens het “Robin Hood” principe: Rijken betalen voor armen. Een oogoperatie in derdewereldlanden kost €30. Rijken betalen €15 meer. Wij geven €15 en de kliniek heeft weer €30 om een arme blinde gratis te opereren.        (Onze gift van € 15 bestaat uit €10 van onze actie en een subsidie van €5 van Wilde Ganzen)   Op de website van de actie www.vreemdenoudgeld staan de 55 clubs die al met de actie meedoen en ook een indrukwekkend filmpje over een oogkamp.                    Tot op heden staat of stond in 20% van deNederlandse supermarkten onze verzamelzuil. De actie kan dus nog jaren doorgaan. 3.2 miljoen Nederlanderskonden zien wat Lionsclubs doen.   Het bestuur van de  commissie Lions oud en vreemd geld voor Fight for Sight Nederland dankt allen diede actie tot een geweldig succes maken.                                          Herbert Verseveldt vzt, H. Lommerse, E. Duivenvoorden, A. Roelofs, JP Breur